Izdebski-Cruz Krzysztof

Krzysztof Izdebski-Cruz (Kriz Cruz) wł. Krzysztof Izdebski, (ur. 1966 w Toruniu) jest artystą zaliczanym do grona „Nowych Dawnych Mistrzów” - nieformalnej grupy współczesnych artystów figuratywnych, opisanych przez Donalda Kuspita (w jego książce „The End of Art”) i prezentowanych na wystawach: „California New Old Masters” - Hermosa Beach, Kalifornia, USA w „Nowi Dawni Mistrzowie/New Old Masters” - Gdańsk, Polska, na przełomie 2006/2007 r. oraz „NOM Invitational” - Nowy Jork, USA w roku 2010. Termin "Nowi Dawni Mistrzowie” został stworzony i użyty po raz pierwszy przez światowej sławy nowojorskiego historyka, krytyka i teoretyka sztuki prof. Donalda B. Kuspita w książce wydanej w Wielkiej Brytanii przez Cambridge University Press w roku 2004 pod przewrotnym tytułem „Koniec sztuki”. Kuspit nie postulował w niej jednak złożenia broni przez artystów i rezygnacji z uprawiania sztuki, a wręcz przeciwnie, apelował o jej silne przewietrzenie, czy odnowienie, poprzez połączenie we współczesnej sztuce tego, co dawne z tym, co najnowsze w jedną nową wartość. Izdebski-Cruz podpisuje swoje obrazy pismem lustrzanym, posługując się pseudonimem artystycznym Kriz Cruz. Pseudonim powstał z połączenia dwóch pierwszych liter imienia i nazwiska artysty (Kr+Iz) oraz dodania rodowego nazwiska matki: Cruz. Artysta antydatuje obrazy o 100 lat, pomijając celowo ostatnie stulecie, jako czas stracony dla sztuki i świata. W wybranych obrazach nanosi inskrypcje jako wskazówki do rozkodowania zawartych treści, zamieszcza tajemnicze lub niekiedy zaskakujące przesłania. W swej pracy stosuje nienaganny warsztat oraz technologię dawnych mistrzów. Tworzy najczęściej w technice oleju i pastelu. Największe jego pastele pod względem formatu, „Dwie siostry” oraz „FeFic” narysowane na jednym kawałku papieru, mają blisko 4 m kw. powierzchni każdy, co dla techniki pastelu jest swoistym rekordem. Rysunki metalowym sztyftem (złoto, srebro, miedź, ołów, cynk, cyna) tworzy zgodnie z techniką opisaną około 600 lat temu w traktacie „Rzecz o malarstwie” C. Cenniniego. Rysunki te charakteryzują się perfekcją linii i niezwykle subtelnym modelunkiem walorowym.Tematem obrazów Krzysztofa Izdebskiego-Cruz są zazwyczaj sceny mitologiczne, które w dzisiejszych czasach - słusznie czy nie - zalicza się do nurtu sztuki fantastycznej. Jego ulubionym zbiorem tematów, do których wciąż powraca, są „Metamorfozy” Owidiusza. Pod ich wpływem powstały obrazy p.t.: „Pan i Syrinks”, „Harpia porywaczka”, „Córka gorgony”, „La Piovra”, „Meduza”, „Akis”, „Akis i Leukippos” oraz będąca już ikoną malarstwa „Galatea”. Ten ostatni obraz był prezentowany na wielu wystawach w kraju, m.in. w Gdańsku, Warszawie, Toruniu, Bydgoszczy, Włocławku, Kołobrzegu, Wrocławiu oraz za granicą, w Wiedniu (Austria) w 2008 i 2009 r., Nowym Jorku (USA) w 2010 i 2011 r., Jackson Hall (USA) w 2013 r., Stambule (Turcja) w 2014 r., Kuala Lumpur (Malezja) w 2015 r. „Galatea” niezmiennie inspiruje innych malarzy i jest jednym z tych obrazów artysty, które doczekały się masowego kopiowania w Chinach.Krzysztof Izdebski-Cruz vel Kriz Cruz prezentował swoje prace wspólnie z najwybitniejszymi artystami współczesnymi,  takimi jak: Igor Mitoraj, Odd Nerdrum, Steven Assael, Richard Estes, Vincent Desiderio, Don Eddy, F. Scott Hess, Robert Graham, jak również artystami młodszego pokolenia: Adamem Millerem, Richardem T. Scottem, Fedele Spadaforą czy Danielem Maidmanem.Krzysztof Izdebski jest również autorem odtworzeń zaginionego malarstwa z gdańskiego Dworu Artusa, który od swego początku był jednym z najważniejszych salonów polityczno-kulturalnych w kraju. W tym miejscu spotykali się i obradowali w przeszłości władcy państw, czynią to również współcześni rządzący.

Izdebski-Cruz Krzysztof